יצירת תשתיות ארגוניות של הכלה ושילוב במוסד החינוכי

רציונל התכנית 
הצורך בשינוי : בשנתיים האחרונות התקיימו במשרד החינוך דיונים רבים שעסקו בתיקון לחוק החינוך המיוחד תיקון מס' 11 התשע"ח-2018 . תיקון החוק נעשה כחלק מרפורמה רחבת היקף בחינוך המיוחד. בתמצית השינויים, ועדות ההשמה שעד כה התקיימו ברשות המקומית יעברו לניהול משרד החינוך וייקראו מעתה "ועדות זכאות ואפיון". כחלק מהשינוי נקבע בחוק שההורים הם שיחליטו האם ילדם ישובץ כתלמיד משולב בבי"ס רגיל, או בבי"ס לחינוך מיוחד. הרפורמה הנ"ל מצריכה התארגנות והיערכות מחדש של בית הספר הרגיל ומנגנוניו .
התכנית פורשת מודלים שונים המאפשרים הבנה של ארגון מורכב ושל אופנים שונים להובלה של שינוי ארגוני לארגונים "עצמי" כמו לאדם, הבנת ה'עצמי' של הארגון הנה תנאי להובלה של שינוי ויצירה של רכיבים להצלחתו.
התכנית תתמקד בתנאים הארגוניים המאפשרים פיתוח "עצמי" ארגוני לכיד, מוטיבציה וחתירה מתמדת למיצוי ומצוינות הן של המורים והן של התלמידים בצל השינויים הצפויים בשנים הקרובות . לצד אלה נלמד ונעמיק בקשר בין התהליכים הרגשיים והתהליכים הפדגוגיים, הן בקרב המורים והן בקרב תלמידיהם והן בקשר בין אנשי החינוך לבין התלמידים.
אחת ממשימותיו המרכזיות של בית הספר במציאות המשתנה היא להקנות כלים יישומיים ומעשיים לצוות החינוכי, כך שהן המורים והן התלמידים יוכלו להמשיך ולהתנהל בסביבה תומכת ומיטיבה ולקיים תרבות בית ספרית של הטרוגניות ושילוב.
התכנית המוצעת פורשת יריעה רחבה ומקיפה של מאפייני השינוי הארגוני הנדרש, מדוע הוא נדרש, זיהוי הצורך בשינוי , משמעויות וסוגים של שינוי ארגוני תוך התאמה והתייחסות למאפיינים הייחודיים של מסגרת החינוך הספציפית.
מטרות התכנית
הקניית מושגי יסוד מהעולם הארגוני.
הכרה בהשפעת הממד הארגוני על תהליכי למידה הוראה וכיצד ניתן להגיע לתהליכי הוראה ולמידה משמעותיים בארגון המשתנה .בחינה ובירור משותף של המשאבים הפנימיים והחיצוניים העומדים לרשות בית הספר, (התשתיות הקיימות , חוזקות וחולשות) על מנת לקבל תמונת מצב אמיתית ואקטואלית המשקפת את המצב הנוכחי והמקום שאליו שואפים להגיע .
הכרת רכיבי החוסן והלכידות הארגונית – כמנופים להכלה והשתלבות מיטביים
רכישת כלים מעשיים ליצירת מנגנונים בית- ספריים תומכים ומקדמים מדיניות של הכלה והשתלבות במסגרת החינוכית .
מימוש וניצול המשאבים העומדים לרשותו של בית הספר באופן יעיל ואפקטיבי .
מימוש של תפיסה חינוכית רצויה.
תכנים מרכזיים
הגורמים המשפיעים על הובלת שינוי ארגוני
הסוגים השונים של שינויים ארגוניים ומעגלי ההשפעה שלהם על הארגון .
הכרת מודלים שונים של תהליכי שינוי
רכיבי התשתית שמובילים להצלחות ארגוניות
הקשר בין התפיסה הערכית של הארגון למבנה הארגוני
מרכיבי החוסן ארגוני
דרכי ההוראה
למידה פרונטלית, משולבת התנסויות ותרגולים אישיים
היקף שעות
30 – 60 שעות בהתאם לגמישות הפדגוגית (ניתן לשלב ימים מרוכזים או להוסיף שעות ליווי פרטניות לצוות המוביל והנהלת ביה"ס מתקציבי ההכלה היות והתכנית מאושרת גם בספר תכניות ההכלה וההשתלבות )
 מסגרת חינוכית במציאות משתנה image