על תפקידו המשמעותי של איש החינוך בהתפתחותו הרגשית והלימודית של התלמיד

רציונל התכנית 
בבסיס התפיסה ההנחה כי למידה הנה תהליך רגשי כשם שהוא קוגניטיבי. תהליך הלמידה מעורר רגשות הנובעים מן ההקשר בו הוא מתקיים (מערכות יחסים בין לומד למלמד, בין הלומד ללומדים אחרים וכן האקלים בו מתרחשת הלמידה). כמו כן, מושפע תהליך הלמידה מעמדות ותפיסות של הפרט על למידה ככלל, על המסוגלות האישית שלו כלומד ומתפיסתו את המקצוע או את הנושא הספציפי אותו הוא לומד. הפסיכו-פדגוגיה מסבה את תשומת הלב לרגשות המתעוררים בתהליכי הוראה-למידה הפועלים לקידום או לעיכוב תהליכי הוראה-למידה הן אצל המורה והן אצל התלמיד.
מטרת התכנית הנה להביא לכדי הבנה ומודעות המורה לרגשות המתעוררים ולעמדות המתעצבות ביחסי הגומלין של תהליכי הוראה - למידה. ידע פסיכו פדגוגי מזהה את ההשפעה ההדדית של משימת הלמידה-הוראה ואת האספקטים הרגשיים אצל הלומד ואצל המלמד בתהליכי הוראה-למידה.
לאספקטים הרגשיים השפעה על תהליכי למידה-הוראה וההפך. הידע הפסיכולוגי והידע הפדגוגי משלימים זה את זה, משפיעים זה על זה ובאים לידי ביטוי באופן הוליסטי.
התכנית נועדה להכשיר את צוותי ההוראה כמנהיגים חינוכיים בעלי ידע וכושר פדגוגי יחד עם מחויבות להתייחסות רגשית באופן שיניע את תלמידיהם להישגים ולמעורבות.
מטרות התכנית
  • המורים יכירו מושגים נבחרים מעולם הפסיכולוגיה (גישות מגוונות כגון פסיכולוגית העצמי , הגישה הנרטיבית והגישה הקוגניטיבית התנהגותית ) והחיבור שלהם לעולם החינוך והפדגוגיה. יושם דגש על הקשר המכריע בין עולמו הרגשי של הלומד והמלמד למוטיבציה, הישגים, למידה משמעותית וחווייתית .
  • צוותי ההוראה יעמיקו את הידע על  תפקידם המכריע כדמויות משמעותיות, ומשפיעות על התפתחותו הרגשית התקינה של התלמיד.
  • רכישת מתודות עבודה המשלבות את הממד הרגשי.
  • התנסות מעשית ביצירת יחידות הוראה המשלבות היבטים רגשיים (פסיכו- פדגוגיות).
  • בניית תפיסה בית ספרית ושגרות עבודה המשלבות היבטים רגשיים בעשייה החינוכית.
  • פיתוח ויצירת מנגנונים בית- ספריים המשלבים את  הממד הרגשי בתהליכים החינוכיים.
תכנים מרכזיים
  • הכרת מושגי יסוד מעולם הפסיכולוגיה בדגש על הכרת היסודות רעיוניים בפסיכולוגית העצמי
  •  העצמי ודימויו מהו "העצמי"  ומהו הדימוי שיש לכל אחת מהמשתתפים  ביחס למושג העצמי
  • דימוי עצמי נמוך/גבוה, איך זה נראה ומהי החוויה הסובייקטיבית
  • מהן ההשלכות של הדימוי העצמי על חיי האדם
  • איך נקבע הערך של הדימוי העצמי כגבוה או נמוך
  • מה מחזק לי את הדימוי העצמי ומה מוריד אותו ?
  • האם דימוי עצמי נמוך שנוצר בילדות יכול להשתנות?
  • איך קשור דימוי עצמי למוטיבציה בלמידה והוראה בכיתה ?
  • אמפתיה , איך אני נכנס לנעליים של הזולת? מה בין אמפתיה לחיזוקים?
  • האם מתן חיזוקים כל הזמן לא מסוכן ועלול להוביל למוטיבציה חיצונית ולאבדן הרצון הפנימי?
  • תהליך היווצרות וגיבוש העצמי
  • העצמי כמורכב משני צירים: ציר השאיפות וציר הערכים
  • מהלך התפתחות מינקות דרך התבגרות לבגרות
  • למה מתבגרים מתווכחים כל הזמן ולמה זה חיוני?
  • העצמי כמרכז יוזמה עצמאי -  תחושת עצמאות יחסית, אסרטיביות  ויוזמה
 דרכי ההוראה
למידה פרונטלית, משולבת התנסויות ותרגולים אישיים
היקף שעות
30 – 60   שעות בהתאם לגמישות הפדגוגית (ניתן לשלב ימים מרוכזים או להוסיף שעות ליווי פרטניות לצוות המוביל והנהלת ביה"ס מתקציבי ההכלה היות והתכנית מאושרת גם בספר תכניות ההכלה וההשתלבות )
הכלה אמפתיה ומה שביניהן image