התמודדות הצוות החינוכי עם שחיקה ולחץ בעבודה

רציונל התוכנית 
תפקיד המורה ותפקודו בכיתה במאה ה- 21 עובר שינויים ותהפוכות בעשור האחרון . השינויים הטכנולוגיים והחברתיים המהירים שמתחוללים מאז המאה ה-20 הובילו לאתגרים חדשים הכרוכים בתפקיד. כיתת הלימוד שינתה את פניה ועם התיקון לחוק החינוך המיוחד והרחבת פרק השילוב וההכלה היא עתידה עוד להשתנות . תפקיד המורה מצריך ידע ומיומנויות אישיות רבות ומגוונות שהוא פחות נדרש להן בעבר .
מורים רבים ובהם גם לא מעט מורים בתחילת דרכם חווים כיום שחיקה באופן זמני או מתמשך הבאה לידי ביטוי באובדן של אנרגיות, משאבים וכוחות פיזיים רגשיים ונפשיים, המתרחש בדרך כלל כתוצאה ממתח ולחץ ממושכים במסגרת העבודה כתוצאה מעומס רגשי, דרישות גבוהות, תנאים סביבתיים וכד'.
התכנית המוצעת פורשת יריעה רחבה ומקיפה של מאפייני שחיקה, גורמי שחיקה ואמצעים להתמודדות עם השחיקה ברמה האישית והארגונית תוך התאמה והתייחסות למאפיינים הייחודיים של מסגרות החינוך, צוותי החינוך וההוראה.
מטרות התכנית 
  • הקניית ידע מעולם הפסיכולוגיה על הגורמים  המשפיעים על החוסן הנפשי, לחץ ושחיקה. 
  • רכישת כלים מעשיים להתמודדות עם גורמי השחיקה בעבודה היומיומית בבית הספר (בחדר המורים , במרחבי החינוך הפתוחים והבלתי פורמליים ובכיתה )
  • הכרת הממד הרגשי בתהליכי למידה הוראה וכיצד הוא משפיע על תהליכי הוראה ולמידה משמעותיים .
  • רכישת כלים מעשיים ליצירת  מנגנונים בית- ספריים תומכים ומכילים הן למורים והן לתלמידים
תכנים מרכזיים
  • חוסן נפשי/רווחה נפשית, מהם הגורמים המשפיעים על החוסן והרווחה הנפשית וכיצד ניתן להתמודד עם שחיקה ולחץ בעשייה  החינוכית ?
  • חוסן ארגוני – חינוכי, גורמים משפיעים.
  • היבטים רגשיים בתהליכי למידה והוראה, מה זה אומר ?
  • צוותי ההוראה כדמויות משמעותיות, ומשפיעות על התפתחותו הרגשית התקינה של התלמיד.
  • מושגים נבחרים מעולם הפסיכולוגיה (גישות מגוונות כגון פסיכולוגית העצמי , הגישה הנרטיבית והגישה הקוגניטיבית התנהגותית ) והחיבור שלהם לעולם החינוך והפדגוגיה.
  • הקשר המכריע בין עולמו הרגשי של הלומד והמלמד  להישגים ולמידה משמעותית וחווייתית.
דרכי ההוראה
למידה פרונטלית, משולבת התנסויות ותרגולים אישיים
היקף שעות:   30- 60 שעות בהתאם לגמישות הפדגוגית. (ניתן לשלב ימים ליווי מרוכזים או להוסיף שעות פרטניות לצוות המוביל והנהלת ביה"ס מתקציבי ההכלה היות והתכנית מאושרת גם בספר תכניות ההכלה וההשתלבות )
מי יכיל את המיכל image